Website problemen oplossen

Blog 20-11

“Mijn website is heel traag en ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar om hem sneller te krijgen?”

“Ik wil graag een contactformulier op mijn website die gekoppeld is met mailingssysteem X. Maar ik zie zoveel plugins en ik weet nu niet welke ik moet kiezen?”

“Ik heb heel veel updates op mijn website openstaan, maar durf die niet te doen. Ik heb wel eens gehoord dat dan je hele website overhoop kan liggen. Wat moet ik nu doen?”

“Ik wil nu ook iets gaan verkopen op mijn website, dus ik wil graag een knop zodat er automatische betaald kan worden. Maar ik weet niet waar ik nu eigenlijk moet beginnen?”

“Mijn blogs op mijn overzichtspagina zijn niet mooi uitgelijnd, hoe moet ik dit voor elkaar krijgen. Bij collega’s ziet het er wel zo mooi uit, dat wil ik ook?”

“De afbeeldingen op mijn website zijn heel erg wazig. Ik heb de foto’s echt verkleind, maar krijg het gewoon niet voor elkaar?”

Dit is een greep uit de vragen die ik regelmatig ontvangen van andere ondernemers die vast lopen met werkzaamheden op hun website. De website is vaak zelf gemaakt. Heel soms door een websitebouwer die niet meer in beeld is. De ondernemer wil graag wat nieuws en komt er niet uit.

Frustraties

Vaak zit achter deze vragen heel veel frustratie, omdat ze al van alles geprobeerd hebben. Al veel uren hebben besteed aan dingen uitproberen en zoeken op internet. Ze voelen zich machteloos, omdat het soms zo simpel lijkt, maar ze het niet voor elkaar krijgen. Ze weten niet wat ze nog moeten doen om het op te lossen.

Dus als ze mij benaderen met hun vraag zitten ze met de handen in het haar. En zijn ze echt dringend op zoek naar hulp. Iemand die het voor hun gaat oplossen. Die het probleem of de vraag begrijpt en het uit hun handen neemt.

Luisteren naar de problemen van de klant

Wat ik altijd als eerste doe als ik een dergelijke vraag in mijn inbox zie. Even contact zoeken met deze ondernemer. Wat hebben ze al geprobeerd? Wat willen ze nu precies opgelost hebben? En zijn er nog meer frustraties op de website?.
De ondernemer voelt zich gehoord, begrepen en is blij dat er eindelijk een luisterend oor is. Iemand waar ze even hun frustratie tegen kunnen vertellen en die ze vervolgens gerust stelt.
En heel belangrijk die voor ze aan de slag gaat om het probleem op te lossen.

En naast dit ene urgente probleem hebben ze vaak nog meer punten die ze graag opgelost willen hebben. Waar ze tegenaan lopen en, als ik dan toch bezig ben, meteen mee kan meenemen.
Want dat is het ook vaak. 1 ding wat er echt uit springt en waar ze zich aan ergeren, maar vaak zijn er allemaal nog extra dingetjes die niet lekker lopen. Die eigenlijk ook opgelost moeten worden.

Afgelopen week sprak ik zelfs een ondernemer die toegaf op deze manier geen plezier meer in haar website te hebben. En heel graag dat plezier weer terug wilde hebben. Zodat ze het weer leuk vond om met haar website aan de slag te gaan.
Dan denk ik echt wat jammer voor deze ondernemer om zo over je eigen website te denken.

Supportwerkzaamheden

Dit soort werkzaamheden zijn schaar ik onder support klussen en die zijn bij mij uurtje – factuurtje. Nee, geen strippenkaarten of een ander soort abonnement. De klant zit bij mij niet aan mij vast met te veel uren, die ze toch vaak niet opmaken. 
Ik ben eigenlijk zo transparant mogelijk richting de klant hierin. Ik maak een uren schatting op basis van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Deze uren schatting is echt het maximale wat ik nodig heb om het probleem op te lossen. Dus de klant weet altijd wat die maximaal aan kosten kwijt is. 
En achteraf krijgt de klant alleen de daadwerkelijk gemaakte uren gefactureerd. En aangezien ik de uren ruim inschat, zijn de meeste klanten dus altijd goedkoper uit.

En mocht ik nu toch binnen een half uur al dingen tegenkomen op de website, waarvan ik denk, oeps dit ga ik niet reden binnen de afgesproken tijd. Dan breng ik de klant meteen op de hoogte. En bespreken we samen wat we gaan doen. Dus achteraf staat de klant nooit voor verrassingen.

Jouw WordPress Tech-girl

Veel klanten komen regelmatig terug. Ze gaan niet meer zelf zitten worstelen met een probleem, maar mailen meteen mij. Zo kunnen zij zich weer focussen op hun eigen werk en ze weten dat hun website bij mij in veilige handen is.

Zit jij ook met een probleem en wil jij ook graag een WordPress Tech-girl tot je beschikking hebben, aarzel niet om met mij contact op te nemen om jou probleem te bespreken.
Dan ga ik voor jou aan de slag.

Laat een reactie achter