Website gegijzeld!

Heb jij dat wel eens meegemaakt of van gehoord. Een website die gegijzeld wordt door een websitebouwer of website beheerder.
Nee… Nou ik had er weer 2 afgelopen maand. En dit is niet de eerste keer dat ik een gegijzelde website tegenkom. Website-eigenaren die met hun handen in het haar zitten en niet meer weten wat ze moeten doen om weer volledige controle over hun website te krijgen.
En ik kan mij daar zo kwaad over maken. Ik kan er echt niet tegen dat er in mijn vakgebied mensen zitten die dit doen. En begrijpen doe ik het al helemaal niet.
Inhoudsopgave
- Wat is een gegijzelde website?
- Enige medewerking is vereist
- Kan ik ze altijd helpen?
- Hoe kan jij voorkomen dat je website gegijzeld wordt?
- Is het goed gekomen met deze 2 gegijzelde websites?
- En die gijzelnemers?
Wat is een gegijzelde website?
Bij een gegijzelde website hebben de eigenlijke website-eigenaren helemaal niks te zeggen. Ze hebben soms nog net toegang tot hun website dashboard. Maar verder kunnen ze vaak niks. En deze gegijzelde websites staan altijd op een eigen server bij de bouwer of beheerder. En deze bouwers en beheerders hebben ook allemaal gemeen dat ze heel slecht tot helemaal niet bereikbaar zijn.
Veel website-eigenaren hebben dan al vaak genoeg contact gezocht om te kijken wat er verbeterd kan worden. Ze wachten vaak geduldig op antwoord als ze vragen om iets aan te passen. Maar ook bij deze website-eigenaren is op een gegeven moment een grens bereikt dat ze er klaar mee zijn en daar heel snel weg willen. Maar ja, hoe kom je dan van zo’n persoon af.
Enige medewerking is vereist
Om een domeinnaam of website te verhuizen naar een zelf aangeschaft hosting pakket hebben ze toch nog de hulp nodig van deze gijzelnemer. Inlog gegevens van de FTP, database en ook verhuiscodes. Vooral zonder deze laatste kunnen ze helemaal niks en zijn ze machteloos.
De frustraties bij deze website-eigenaren zit al heel erg hoog als ze besluiten dat het klaar is. Dat ze genoeg hebben gewacht. En dat ze het niet langer accepteren om zo behandeld te worden.
Want dat is het eigenlijk. Ze hebben vaak minder verstand van websites en hosting. Vertrouwen erop dat ze iemand gevonden hebben die ze kunnen vertrouwen. Iemand die hun helpt en van advies voorziet. Waar ze vragen aan kunnen stellen. Iemand waar ze werkzaamheden kunnen neerleggen. En het enige wat ze verwachten is een antwoord, hulp, advies. Meestal zijn het ook echt geen veeleisende verzoeken. Maar ze willen gewoon niet genegeerd worden en aan hun lot overgelaten. De website is hun business en daar kunnen ze, in het geval van een webshop, echt van afhankelijk zijn.
Kan ik ze altijd helpen?
Ook voor mij is er een grens waarop ik deze klanten kan helpen. Ook zonder verhuiscodes, inlog gegevens website en hostingpartij kan ik niet veel. Maar als een dergelijke klant zich bij mij meldt, ga ik wel alles proberen om ze te helpen. Ik denk met ze mee en zoek zaken voor ze uit. Ik sta voor ze klaar om hun problemen en frustraties aan te horen. En als ik iets niet weet, dan zeg ik dat ook eerlijk.
En als we alles los kunnen krijgen en de website staat op een eigen hosting, dan is niet alleen de klant dol gelukkig. Maar ook ik ben dan blij dat alles op zijn pootjes terecht is gekomen.
Hoe kan jij voorkomen dat je website gegijzeld wordt?
Natuurlijk kan je het nooit 100% voorkomen, maar ik zal je een paar tips geven:
- Zorg dat je altijd zelf inlog gegevens hebt van de hostingpartij waar de website staat.
- Staat je website toch bij iemand op zijn/haar eigen server. Zorg dan dat je die persoon ook persoonlijk kent. Maak dus altijd goed kennis met elkaar.
- Zorg dat je altijd een beheerders account hebt voor je website. Zo kun altijd een bouwer of beheerder waar je niet mee verder wil verwijderen.
- Maak goede afspraken als een websitebouwer voor jou hosting aanschaft. Op wie ze naam staat het pakket.
- Worden er betaalde licenties aangeschaft. Bij wie liggen die licenties dan en heb jij nog toegang tot support of updates als je uit elkaar gaat.
En als laatste wil ik alleen maar zeggen: Zorg dat je relatie met je websitebouwer of -beheerder goed is. Spreek desnoods een proefperiode af met een nieuwe persoon. En kijk in die proefperiode hoe die persoon reageert op verzoeken en vragen van je.
Is het goed gekomen met deze 2 gegijzelde websites?
Ja, het is uiteindelijk met beide goed gekomen.
Ze zijn overgezet naar een eigen hostingpakket, die ze zelf hebben aangeschaft.
Ze zijn blij met alle hulp die ik heb geboden en vooral blij dat ik naar ze luisterde.
En beide heb ik als nieuwe onderhoudsklanten mogen verwelkomen.
En die gijzelnemers?
Één hebben we nooit meer wat van gehoord.
En de andere heeft uiteindelijk wel medewerking verleent, maar niet van harte. Hij heeft meteen alle betaalde licenties de licenties van verwijderd en ik kreeg via de mail de term “Simpel WordPress Meisje” naar mijn hoofd geslingerd. Maar dat doet mij niks. Ik heb mij gelukkig bij deze klant nooit anders voorgedaan, dus die stond volledig achter de beslissing om naar mij over te stappen.
Wordt jouw website ook gegijzeld? Ik ga graag samen met jou in onderhandeling met de gijzelnemer. En sta je bij tot de website weer van jou is.