Wanneer kun jij mijn website dan live hebben?

Blog wanneer kun jij mijn website dan live hebben

Vriendelijke dame: “Ik wil wel heel snel mijn nieuwe website online hebben, heb jij daar tijd voor?”
Ik: “Ja, hoor. Ik heb de komende tijd nog genoeg ruimte omdat voor elkaar te krijgen.”
Vriendelijke dame: “Dat is heel fijn, mijn bedrijf bestaat namelijk over 4 weken 2 jaar. Dus dat is meteen een mooi moment om dat te vieren met een nieuwe website.”
Ik: “Dat is zeker een mooie gelegenheid. Maar dat betekent ook dat jij aan de slag moet. Je geeft net aan dat je een paar nieuwe diensten heb. Dus dat betekent ook dat je op tijd de teksten hiervoor moet aanleveren.”
Vriendelijke dame: “Ooohhh, dat zal geen probleem zijn. Ik heb het al helemaal in mijn hoofd. Dus ik ga zo snel mogelijk alles op papier zetten.”

Verwachtingsmanagement

Voordat ik start met een nieuw project heb ik altijd eerst een uitgebreid gesprek met de mogelijke nieuwe klant. En dan krijg ik regelmatig de vraag, hoe snel ik een website kan maken. Dat is natuurlijk een hele reeële vraag van de klant. Maar wat de klanten dan vaak niet beseffen, is dat de deadline voor het live zetten van een nieuwe website niet alleen van mijn agenda afhankelijk is. Maar dat de klanten ook echt zelf aan de slag moeten.
Ik ben namelijk van de techniek en niet zo van de taal. Ja, een leuke blog schrijven, kan ik nog wel. Maar teksten maken voor een ander, is echt niet mijn specialiteit. Ik meld dan ook in het voortraject altijd duidelijk dat de klant mij teksten, foto’s en afbeeldingen moet aanleveren.
Want ik kan wel een paar leuke pagina’s maken voor de website, maar zonder content wordt het natuurlijk geen website.

Een Laura’s Original is maatwerk

Als je door mij je website laat maken, dan doen we dat echt samen. Ja, ik zorg voor de techniek, maar we bespreken uitgebreid hoe jij wil dat de website eruit gaat zien. Een Laura’s Original is maatwerk. We kunnen dus echt alle kanten op en geen website is daarom hetzelfde.
Maar om een website helemaal af te maken, ben ik dus van jou afhankelijk. En daar vergissen zich de meeste ondernemers in. Want ja, niet iedereen kan goed op papier verwoorden wat er in hun hoofd zit. Ze blokkeren volledig, zodra ze het op papier moeten zetten. Of nog erger, gaan schrijven en bijschaven en nog een keer bijschaven. Want het moet perfect zijn.
Dan heb ik ondertussen al een mooi raamwerk klaar staan, maar die wordt maar niet gevuld met content. Wat wel eens helpt, is vragen om alvast wat teksten aan te leveren, ook als ze nog niet perfect zijn. Dan kan ik die vast plaatsen, zodat de klant kan zien hoe dat er op de pagina’s uit komt te zien. Ook ben ik bereid om klanten te koppelen aan goede schrijvers in mijn netwerk, zodat de ideeën op papier gaan komen.

Deadline halen?

Na 3 weken mail ik de vriendelijke dame.
Ik: “Hoe staat het met je teksten?”
Vriendelijke dame: “Ik ben er echt heel erg druk mee, maar ik krijg het nog niet goed op papier.”
Ik: “Dat snap ik, het is ook lastig. Maar stuur mij alvast wat, dan kan ik dat plaatsen en kun je zien hoe het staat.”
Vriendelijke dame: “Ja, ik zal vast wat naar je doorsturen. Even kijken welke teksten ik al tevreden over ben.”

Je snapt wel hoe dit verhaal verder loopt. Binnen 4 weken was die nieuwe website dus niet online. En wat de oorzaak was, dat is niet makkelijk te zeggen. Te perfectionistisch, schrijversblock. Alles zal wel voorbij gekomen zijn. Ik snap het als klanten willen dat het goed op de website staat. Maar ze beseffen zich vaak niet, dat je ook in je eigen perfectionisme kan blijven hangen. Een webtekst staat niet in beton gegoten en mag je dus best weer aanpassen als de website live staat. 

Website eindelijk live

Uiteindelijk is het ruim anderhalve maand na de oorspronkelijke deadline voor de website. Eindelijk zijn de teksten mijn kant op gekomen en kan ik samen met de klant de laatste hand leggen aan de website. De vriendelijke dame verontschuldigd zich verschillende malen voor de vertraging die we hebben opgelopen. En ze is heel blij met mijn geduld en hoe de website uiteindelijk is geworden.

Weer een tevreden klant. Maar helaas moest ze zelf aardig haar verwachtingsmanagement bijstellen tijdens het hele proces. Ik ben blij dat ik in het voortraject al duidelijk ben geweest. En aangezien ik dit al een paar keer heb meegemaakt, plan ik tegenwoordig pas de werkzaamheden in mijn agenda, als ik alle benodigde content binnen heb. Op deze manier vallen er niet opeens gaten in mijn agenda, omdat ik geplande werkzaamheden nog niet kan uitvoeren. 

Wil jij ook een Laura’s Original, neem contact met mij op. Dan bespreken wij samen wat jouw website wensen zijn.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 30 beoordelingen
powered by Google
js_loader