Waarom is het belangrijk dat jouw website toegankelijk en gebruiksvriendelijk is?

Blog afbeelding

Je zult het vast wel eens gehoord hebben op social media: is je website wel Accessible of hoe is de Usability van jouw website. Wat denk je dan: weer iemand die met dure Engelse termen gooit, maar ik weet eigenlijk niet wat er nu precies bedoeld wordt.

Eigenlijk wordt hier gewoon bedoeld of jouw website voor iedereen toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Ik ben er ook van om lekker de Nederlandse termen te gebruiken. Dus vandaar dat ik ook vanaf nu spreek over gebruiksvriendelijk en toegankelijk.

Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor jouw website.
Natuurlijk is mijn website toegankelijk, anders had je hem niet kunnen zien op internet.
En ja natuurlijk heb ik een gebruiksvriendelijke website, alles staat er toch op.

Maar is jouw website wel echt toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

Even een stukje saaie stof

Wist je dat ongeveer 20% van de westerse wereld bevolking een beperking heeft. Bijvoorbeeld dat ze een arm missen of doof of blind zijn. En dan zijn er ook nog miljoenen mensen met een tijdelijke beperking. Bijvoorbeeld omdat er een arm in het gips zit of ze een oogoperatie hebben gehad. En dan hebben we ook nog een grote groep mensen die om een andere redenen een website niet gebruiken zoals jij en ik dat doen. Bijvoorbeeld ouderen die niet gewend zijn om met de laatste technieken te werken. En dus niet weten wat een Hamburger menu is. Of mensen met een ziekte zoals Parkinson die de muis niet kunnen bedienen. En dus jouw website bekijken met alleen een toetsenbord.

Toegankelijke website

  • Heb jij wel eens door de ogen van deze bezoekers naar je website gekeken?
  • Heb je wel een duidelijk leesbaar lettertype?
  • Heb jij er wel aandacht dat het contrast verschil van letters op een gekleurde achtergrond of foto groot genoeg is?
  • Heb jij wel eens geprobeerd om de navigatie van je website met alleen je toetsenbord te bedienen?

En nu snap ik dat veel van jullie zeggen: maar hé Laura heel leuk allemaal, maar dat is niet mijn doelgroep. Dus waarom moet ik daaraan denken bij mij website? 

En ik heb nu zo’n mooi design, dat ga ik niet omgooien, alleen maar omdat er misschien een bezoeker langskomt die de website niet goed kan lezen. 

Irritatie = naar de volgende website

Maar wist je dat ook bezoekers met een familielid die een lichamelijke beperking heeft extra letten op een toegankelijke website. 

En dacht je dat een slecht leesbaar lettertype of te weinig contrast alleen van belang is voor mensen met bijvoorbeeld een slecht zicht. Nee hoor, ik heb een bril. Maar ook ik zie soms websites waarvan de tekst niet te lezen is. 

En als een bezoeker zich irriteert aan jouw website door dit soort punten, dan is die bezoeker heel snel weg van je website en gaat die wel naar de concurrent.

Gebruiksvriendelijke website

Veel punten bij een gebruiksvriendelijke website komen overeen met een toegankelijke website. Want als je website goed leesbaar is en bediend kan worden met een toetsenbord, ben je al een heel eind.

Alleen bij gebruiksvriendelijk ga ik nog een stapje verder. 

  • Heb jij bijvoorbeeld een overzichtelijk menu?
  • Kan een bezoeker snel contact met je opnemen?
  • Zijn jouw teksten veel te lang en gebruik je geen tussenkopjes of opsommingen?
  • Gebruik jij allemaal moeilijke termen op je website of nog erger termen die je zelf verzonnen heb, maar niemand begrijpt wat je nu eigenlijk bedoeld?

Als bezoekers vlot kunnen zien wat jij precies doet. Snel in het menu een duidelijke keuze hebben en snel je telefoonnummer of mailadres kunnen vinden. Dan heb je een gebruiksvriendelijke website. 

Hoe staat het met jouw website?

Natuurlijk is het jouw website en moet jij er helemaal blij mee zijn. Maar je website is niet voor jou he. Je website heb je voor je bezoeker, je (toekomstige) klant. Dus kijk nu eens kritisch naar je website door de ogen van jouw bezoeker. En wat valt je dan op.

Heeft jouw website wel wat verbetering nodig of ben je benieuwd hoe een bezoeker naar je website kijkt. Vraag dan gerust een Website scan bij mij aan.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 28 beoordelingen
powered by Google
js_loader

Nerdy Thursday PHP
Wat heeft een PHP-versie met je WordPress website te maken
Nerdy Thursday Hosting
Waar moet je aan denken bij het uitkiezen van een hostingpartij
Blog webshop plugins
9 gratis plugins om je WooCommerce webshop mee uit te breiden