Is jouw website voor iedereen toegankelijk?

Blog 5-2-21

Ken je dat dat je een website bezoekt, maar je vanwege een bepaald lettertype of kleurkeuzes je eigenlijk niet goed alles kan lezen. Dus niet goed kan zien wat die persoon of dat bedrijf doet.
Wat denk je dan als je op zo’n website komt: “Laat maar, ik kijk wel bij de volgende die ik tegenkom in mijn zoekresultaten”. 

Maar wat nu als bezoekers dit op jouw website ervaren. Dan baal jij natuurlijk flink. Want je loopt potentiële klanten mis. En dat is gewoon zonde, omdat dit gewoon goed op te lossen is.

Voorbeelden

Voor we verder gaan, wat verstaan we allemaal onder niet toegankelijk van een website. Ik noemde hierboven al lettertype en kleurkeuzes. Dat zijn vaak de eerste zaken die we zien. Ook een te klein lettertype is niet fijn leesbaar.
Maar onder niet toegankelijk verstaan we bijvoorbeeld ook knoppen die niet als knoppen eruit zien. Of tekst op een foto. Gevolg dat of de tekst niet goed leesbaar is of de foto niet goed te zien is.

Zo zijn er heel veel punten waardoor een bezoeker jouw website niet gebruiksvriendelijk vinden. En nu heb ik het nog niet eens over die bezoekers die kleurenblind zijn of slechtziend. Want ook voor die personen moet je zorgen dat je website goed toegankelijk is.

O ja, ik zou wat voorbeelden laten zien. Ik ben dus even druk op internet gaan zoeken en ik heb de volgende voorbeelden gevonden.

Dit contactformulier is niet goed zichtbaar.
Kun jij de prijzen goed zien?
Dit stond zo letterlijk onder een foto. En nee ik kon niet doorklikken naar de dienst.
Kan jij de bedrijfsnaam en wat deze persoon doet goed lezen? (witte blokken zijn van mij om de bedrijfsnaam te verbergen)

Oplossen

Nee, deze voorbeelden zijn niet door mij zelf in scene gezet, maar echt zo gevonden op het internet. Maar je ziet hier duidelijk waar de website eigenaar of bouwer de plank heeft mis geslagen. 

Hoe kun je dit nu voorkomen. Want dat is natuurlijk wat je wil weten.

Kijk niet wat JIJ mooi vindt, maar denk altijd aan wat wil jouw bezoeker zien. 

En dit geldt niet alleen voor de toegankelijkheid van je website, maar eigenlijk voor je hele website. Natuurlijk is het wel jouw website, maar de website is niet voor jou, maar voor je bezoeker. Je (potentiële) klant is degene die moet kunnen zien en lezen wat jij te bieden heb.

Wat kun jij vandaag nog doen?

Kijk eens kritisch naar je website:

  • Is het lettertype leesbaar
  • Is het lettertype niet te klein
  • Is er genoeg kleurcontrast
  • Is de tekst op deze foto wel goed te lezen

Vindt je het zelf lastig om kritisch naar je website te kijken, vraag dan bij mij een Gratis Website Scan aan. Je krijgt dan van mij minimaal 3 tips om de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website te verbeteren.

Vraag hier de Gratis Website Scan aan.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 28 beoordelingen
powered by Google
js_loader

Nerdy Thursday PHP
Wat heeft een PHP-versie met je WordPress website te maken
Nerdy Thursday Hosting
Waar moet je aan denken bij het uitkiezen van een hostingpartij
Blog webshop plugins
9 gratis plugins om je WooCommerce webshop mee uit te breiden