Het verschil tussen een landingspagina, homepagina en blogpagina
Een standaard website bestaat uit diverse pagina’s. En zo heeft elke pagina een bepaalde functie. Bijvoorbeeld de contact pagina, waar je bezoeker niet alleen contact met je kan opnemen. Maar ook alle informatie vindt over je bedrijf en op welke manieren er allemaal contact met je opgenomen kan worden.
Dit voorbeeld van de contactpagina snapt iedereen wel. Maar wat nu het verschil is tussen landingspagina’s, je homepagina en de blogpagina’s die is voor de meeste niet helemaal duidelijk. Elk van deze pagina’s heeft een ander soort functie. En dat is meteen ook het grootste en belangrijkste verschil.
Hieronder zal ik stuk voor stuk de verschillende functies van deze pagina’s met je doornemen.
Inhoudsopgave
- Wat is de homepagina
- Wat is een landingspagina
- Wat is een blogpagina
- Het verschil tussen deze 3
- SEO voor een landings- en blogpagina
- Misverstand bij landingspagina’s
Wat is de homepagina
De meeste website-eigenaren denken vaak dat de homepagina de belangrijkste pagina is op de website. Dit is niet helemaal waar. Ik noem de homepagina vaak de verzamelpagina. Het is de etalage van je winkel. Je laat op de homepagina zien wat je allemaal te bieden hebt. Het is de eerste uitnodiging voor je website bezoekers om interesse in jou te tonen.
Vanuit je homepagina wil je dat bezoekers verder gaan kijken. Het is dus belangrijk dat je de bezoeker meteen duidelijk maakt wat je eigenlijk doet. Dit doe je door een duidelijke tekst, titel of quote boven de vouw te plaatsen.
Ho stop: wat is de vouw?
Even een kleine tussen stop voor de lezers die niet weten wat ik bedoel met boven de vouw. Boven de vouw komt vanuit de kranten industrie. Als de krant dubbelgevouwen in de kiosk lag, dan zag je alleen maar de eerste helft van de voorpagina. Die eerste helft moest de bezoeker intrigeren om de krant op te pakken en om te draaien om de andere helft van de voorpagina te lezen.
En dat is op je website niet anders. Boven de vouw bedoelen we dus dat gedeelte wat de bezoeker ziet zonder te scrollen. Dat is dus op laptop anders dan op mobiel.
Als je je bezoeker niet meteen verleid boven de boven om te gaan scrollen of te gaan klikken, is je bezoeker alweer weg.
Dus boven de vouw moet je meteen duidelijk maken wat jij doet of wat er op de website te halen is.
Terug naar de homepagina
Zoals gezegd is je homepagina een verzameling van wat je verder op je website te bieden hebt. Je laat in je etalage zien wat de bezoeker allemaal kan verwachten als hij binnenkomt.
Dus een opsomming:
- van je diensten
- de laatste blogs
- de nieuwste producten
- een kort stukje over jouw
De meeste bezoekers komen op je homepagina, omdat ze je naam hebben gehoord of gevonden en nieuwsgierig zijn naar wat je doet.
Een ideaal visitekaartje dus.
Wat is een landingspagina
Waar er maar 1 homepagina is, heb je vaak meerdere landingspagina’s. Een landingspagina is gericht op maar 1 doel. En dat is dat je bezoeker tot actie over gaat.
Bijvoorbeeld:
- downloaden product
- aankoop doen
- offerte aanvragen
- formulier invullen
Een landingspagina biedt duidelijke tekst en duidelijke actie knoppen.
De meeste bezoekers komen ook op een landingspagina via bijvoorbeeld een advertentie of aanbod dat je op sociale media deelt.
Op een landingspagina zet je ook geen andere informatie met welke diensten je nog meer aanbiedt. Een landingspagina is specifiek bedoelt om je bezoeker die ene actie te laten doen en meer niet.
Een landingspagina hoeft ook niet per se heel erg lang te zijn. Hij moet vooral duidelijk en overzichtelijk zijn. Dus geen extra knoppen die naar andere pagina’s gaan of een ander aanbod. Alle CTA’s (Call to Action = oproep tot actie) verwijzen naar die actie die jij wil dat de bezoeker gaat ondernemen.
Wat is een blogpagina
Waar een landingspagina vaak als harde verkoop wordt gezien, is een blogpagina een zachte verkoop manier. Een blog is vooral bedoeld om kennis met jou te maken. Jouw kennis te delen met je lezers. Of om jouw lezers van bepaalde nieuwe informatie te voorzien.
De tekst op een blog is vaak ook veel langer.
Daarnaast bevatten blogs vaak geen CTA’s, maar wel meer interne links naar bijvoorbeeld landingspagina’s. Met een blog voeg je echt waarde toe voor de lezer.
Het verschil tussen deze 3
Zoals al gezegd is een homepagina meer een overzichtspagina. Je etalage waarin je laat zien wat je te bieden hebt.
Een blogpagina deel je informatie en kennis en een landingspagina is veel meer commercieel gericht. Je wil op je landingspagina de je bezoeker tot actie overgaat en wat bij je afneemt. Je moet zorgen dat je bezoeker niet van de landingspagina weg klikt zonder een actie te ondernemen.
SEO voor een landings- en blogpagina
Ook wat betreft je SEO en zoekwoorden richt je je blog- en landingspagina anders in. Je landingspagina is bedoeld om de klant een specifieke actie te laten ondernemen. Terwijl je met je blogpagina je klant juist informeert.
Als voorbeeld:
Als ik zoek op website laten bouwen in Google, dan ben ik echt op zoek naar een websitebouwer. Maar zoek ik op tips om een website te bouwen, dan ben ik veel meer op zoek naar informatie.
Denk er dus over na bij het schrijven van je teksten wat voor soort pagina het gaat worden. Doe een zoekwoordenonderzoek en bepaal waar jij over gaat schrijven.
Voor beide soorten pagina’s gaat het erom dat je waardevolle en relevante informatie deelt.
Misverstand bij landingspagina’s
Een groot misverstand over landingspagina’s. Zo zeggen sommige mensen dat je op je landingspagina niet je menu moet tonen. Je moet namelijk de bezoeker niet afleiden van de actie die je wil dat ze gaan nemen. Dit is wel wat achterhaalt. Door op een landingspagina ook gewoon je navigatie te tonen, wordt je pagina wel gebruiksvriendelijker.
Dus maak als het even kan je landingspagina’s niet onzichtbaar, maar plaatst ze in je navigatie of verwijs er vanuit de homepagina naar toe.
Heb jij mooie ideeën over je website en wil je die eens met mij bespreken. Plan dan een kennismakingsgesprek met mij in. Dan heb ik alle tijd voor je.