Eigen foto’s of stockfoto’s op je website?
Ik ben in gesprek met een vriendelijke dame over haar nieuwe website. We bespreken samen haar website wensen en wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk komt dan altijd het stukje wie doet wat aan de orde, zo ook nu.
Ik: “Omdat ik echt van de techniek ben, maak ik geen teksten. Dus jij zal alles bij mij moeten aanleveren.”
Vriendelijke dame: “Bedoel je dan teksten of ook de foto’s?”
Ik: “Ja, daarmee bedoel ik alles. Teksten en foto’s of afbeeldingen die ik kan gebruiken op de website.”
Vriendelijke dame: “Oké, teksten zal geen probleem zijn, maar foto’s wel. Ik heb wel een profiel foto voor je voor de Over mij pagina.”
Ik: “Dat is al fijn, maar wat doen we dan met de andere afbeeldingen op je website. Anders wordt het wel heel erg kaal.”
Vriendelijke dame: “Ach het is voor jou toch een kleine moeite om even een paar leuke bijpassende foto’s te zoeken voor op mijn website. Daar heb jij vast genoeg ervaring mee.”
Ik: “Helaas zo ga ik niet te werk. Jij zal zelf met relevante foto’s en afbeeldingen moeten komen.”
Inhoudsopgave
Stockfoto’s
Voor diegene die nu niet weten wat stockfoto’s zijn. Stockfoto’s zijn foto’s die je gratis of betaald van internet afhaalt. Let op: ik bedoel hier rechtenvrije foto’s mee. Willekeurig een paar leuke foto’s van internet scoren is natuurlijk niet juist. Op foto’s zit auteursrecht, dus om te zorgen dat je niet straks een claim aan je broek krijgt, let op waar je je foto’s vandaan haalt.
Er zijn verschillende websites die stockfoto’s gratis of betaald aanbieden. Deze foto’s zijn wel vrij te gebruiken. Lees wel even de kleine letters, want je mag de foto’s niet overal gebruiken.
Als je een willekeurige website opent, zie je meteen of er stockfoto’s zijn gebruikt. Je haalt ze er meestal wel tussenuit. De foto’s komen net even te clean over, te gemaakt. En iedereen kent de foto’s wel. De mooie kantoorruimtes, de kantoormedewerkers in een vergadering, die dame achter een opgeruimd bureau, etc…
En omdat iedereen dezelfde zoekwoorden gebruikt bij het zoeken naar passende foto’s, zie je ook heel vaak dezelfde foto’s naar voren komen. Weer die zelfde mooie dame achter haar bureau of in gesprek met haar mooie collega’s. En dat wil je toch niet, dat jij op je home pagina dezelfde foto heb staan als je concurrent.
Eigen foto materiaal
Wil jij je met je website nu echt onderscheiden, dan val je dus op door eigen foto’s te gebruiken. En of je nu geïnvesteerd heb in een mooie fotoshoot, of dat je zelf aan de slag bent gegaan met je camera. Dat maakt echt niet uit. Het zijn eigen foto’s, dus uniek en niemand anders gebruikt die foto’s.
En als je het budget nog niet heb, geen probleem. Je kan in een later stadium de foto’s altijd nog een keer veranderen of aanvullen.
Ook ik heb geïnvesteerd in eigen foto’s. En mijn beeldenbank breid ik eens in de zoveel tijd uit. Omdat ik toch merk dat ik wat “actie” foto’s mis. Dan plan ik weer een middag en ga ik aan de slag met nieuwe settings van telefoon, laptop en notitieboek. Of met leuke achtergronden op mijn laptop.
Ook ik gebruik weleens stockfoto’s
Maak ik mij nu nooit schuldig aan stockfoto’s. Wel hoor, maar alleen voor mijn social media of blogpost. Dan zoek ik een leuke foto online op die de juiste sfeer of uitstraling geeft die ik nodig heb. En als het even kan, probeer ik zelf nieuw beeldmateriaal te ontwikkelen. Dit heeft vaak even tijd nodig. Maar eigen beeldmateriaal kan ik veel vaker weer hergebruiken. Tot die tijd bezoek ik toch die websites met stockfoto’s en probeer ik nieuwe zoektermen uit en blader ik meteen naar pagina 4 voor foto’s die andere niet gebruiken.
Wat gebruik jij op je website?
Heb jij allemaal eigen fotomateriaal of is jouw website gevuld met stockfoto’s?
Wil jij praten hoe jouw website ideeën het beste naar voren kunnen komen, neem contact met mij op voor een virtueel bakkie.
Heel herkenbaar Laura en goed dat jij het hier weer een keer beschrijft.
Belangrijk om zeker ook “eigen” fotomateriaal of illustraties te gebruiken op je eigen website. Ik maak deels gebruik van eigen werk, aangekocht werk en in eigen werk verwerkt rechtenvrije foto’s en illustraties.
Ook heel belangrijk om vooraf goed af te stemmen wie de teksten en beeldmateriaal aanlevert. In sommige gevallen doe ik dat, in sommige gevallen de opdrachtgevers.
Dank je Marquerite.
Ik maak inderdaad ook goede afspraken van te voren wie wat doet. Zodat er in een later stadium geen verwarring ontstaat.
Ik maak bijvoorbeeld geen teksten, dus dat moet de klant altijd zelf bij mij aanleveren.