Een nieuwe website laten maken: 11 tips waar je op moet letten
Op het moment dat je besluit om een (nieuwe) website te laten maken komt er als ondernemer heel veel op je af. Als je namelijk eindelijk een aantal partijen hebt gevonden waar je misschien mee in zee wil gaan, is het heel goed mogelijk dat zij het over zaken hebben waar je nog nooit van hebt gehoord. Of waarvan je niet weet wat ze betekenen. Het is dus belangrijk om goed voorbereid te zijn, zo kun je uiteindelijk de juiste keuze maken voor een websiteaanbieder die goed bij je past.
Met deze 11 tips wordt het voor jou een eitje om te beslissen door wie je het beste jouw website kan laten maken!
Inhoudsopgave
- 1. Domeinnaam bepalen en aanschaffen
- 2. Hostingpartij uitzoeken
- 3. Kies het juiste CMS-systeem
- 4. Wat wil je eigenlijk met je website?
- 5. Kiezen van kleuren en lettertypes
- 6. Aan de slag met je teksten en afbeeldingen
- 7. Wat moet een bezoeker straks allemaal op je website kunnen?
- 8. Gebruiksvriendelijk en toegankelijk
- 9. SEO = Zoekmachineoptimalisatie
- 10. Duidelijke Call to Actions
- 11. En dan staat de website live
- Ben jij al klaar voor je nieuwe website?
1. Domeinnaam bepalen en aanschaffen
Dit is het eerste wat je eigenlijk doet zodra je een bedrijf start of een idee over een nieuw project hebt. Zodra je de naam hebt verzonnen, wil je natuurlijk wel dat deze domeinnaam nog beschikbaar is. Die beschikbare URL is namelijk allesbepalend voor het vervolgtraject.
Het gaat uiteindelijk niet alleen om die naam, maar ook hoe je die gaat schrijven: alles aan elkaar of met koppelstreep(jes)? Houd er hierbij rekening mee dat je het je bezoeker straks zo makkelijk mogelijk moet maken. Dus namen waar makkelijk spelfouten in gemaakt kunnen worden, zijn niet heel erg handig. Hou een domeinnaam zo kort en simpel mogelijk.
Verder moet je nadenken over de extensie. Werk je uitsluitend in Nederland? Dan zou ik altijd voor de .nl extensie gaan. Als je voor een internationale markt wil werken is .com een beter idee. En dan zijn er tegenwoordig ook nog allerlei mooie exotische extensies waar je leuk mee kan spelen. Je kunt bijvoorbeeld een extensie als .online voor een webshop gebruiken.
2. Hostingpartij uitzoeken
Met het aanschaffen van je domeinnaam, bepaal je ook met welke hostingpartij je verder wil. Want het makkelijkste is toch wel dat je alles bij een en dezelfde partij onderbrengt. Dus als je je domeinnaam aanschaft weet je ook waar je je website gaat onderbrengen.
De keuze van hostingpartij is lastig. Ga hierin vooral op zoek naar ervaringen van andere ondernemers. Voor elk budget en wens is er namelijk wel een hostingpartij te vinden.
Ik wil wel adviseren om bij de extreem goedkope partijen weg te blijven. Vaak is dat simpelweg te mooi om waar te zijn. De support is niet altijd supergoed, door de lage kosten is dat vaak heel beperkt. Bovendien is het in veel gevallen zo dat het eerste jaar van de hosting leuk voor je portemonnee is, daarna gaan de prijzen flink omhoog.
Natuurlijk kan ik je helpen met het selecteren van een goede hostingpartij.
3. Kies het juiste CMS-systeem
Als je een website laat maken wordt deze gebouwd in een CMS-systeem. Er zijn diverse CMS-systemen, maar mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar WordPress. Dit is flexibel met aanpassen en makkelijk om in de toekomst uit te breiden. Bovendien is het gebruiksvriendelijk en ook nog eens gratis. En vooral heel belangrijk: de content blijft altijd van jou.
Kies je toch voor een ander CMS-systeem? Laat je dan goed informeren wat het allemaal kan en wat het kost. Er zijn bijvoorbeeld CMS-systemen waarbij de website niet echt van jou is. En wat ik hiermee bedoel is dat je het dan niet naar een andere partij kan verhuizen. Vaak zijn dat bijvoorbeeld de specifieke websitebuilders van een hostingpartij.
Als je dan op een later moment toch wil overstappen naar WordPress, dan moet je hele website opnieuw gebouwd worden.
4. Wat wil je eigenlijk met je website?
Wanneer je een website wil laten maken moet je zelf heel goed voor ogen hebben wat voor doel je website straks moet hebben. Zo kun je ook veel beter de vraag voor het maken van een nieuwe website uitzetten bij een websitebouwer. Door het doel van je website te bepalen, bepaal je ook wat voor soort website je wil hebben.
Zo is het belangrijk te weten of het bijvoorbeeld een webshop moet zijn of dat je alleen maar kort en bondig je bezoekers van informatie wil voorzien. In het laatste geval heb je dan bijvoorbeeld genoeg aan een zogenaamde one-pager, een website van één pagina.
5. Kiezen van kleuren en lettertypes
Ook het kiezen van de juiste kleuren en lettertypes is enorm belangrijk, en daar vergissen ondernemers zich weleens in. Dit bepaalt namelijk de hele sfeer en uitstraling van je website. Door de verkeerde kleuren of lettertypes te kiezen, kan het zo maar zijn dat jouw doelgroep zich helemaal niet aangesproken voelt.
En dan heb ik het niet alleen over je website, maar dit begint natuurlijk al bij je logo. Daar wordt al de toon gezet die jij als bedrijf en ondernemer voor je doelgroep wil hebben.
Bedenk altijd dat je niet te veel verschillende kleuren kiest. Het moet natuurlijk geen kermisattractie worden. En een schrijfletter vind jij misschien wel heel erg mooi en sierlijk, maar uiteindelijk moeten je bezoekers wel goed de teksten op je website kunnen lezen.
6. Aan de slag met je teksten en afbeeldingen
Al die mooie ideeën van je moeten wel omgezet worden in een lekker leesbare webtekst. Mensen lezen op een website immers heel anders dan in een tijdschrift of boek. Als het om tekst gaat, wordt een websitepagina vooral gescand. Dus er moeten duidelijke koppen en tussenkopjes in een tekst staan, afgewisseld met opsommingen.
Daarnaast hebben hele lange lappen tekst geen zin, de meeste bezoekers zullen echt maar de helft lezen. Dus zorg dat wat er staat aan tekst, duidelijk is.
Wat kleur en lettertypes doen voor de uitstraling van een website, geldt ook voor afbeeldingen op je website. De afbeeldingen moeten wel de sfeer die je hebt gekozen versterken. Anders raken bezoekers in de war.
En kies zoveel mogelijk voor eigen afbeeldingen, dat is authentiek en origineel. Mocht je toch gaan voor Stockfoto’s zorg dan dat je rechtenvrije foto’s hebt en niet zomaar wat afbeeldingen van internet afhaalt. Want dan heb je straks weer een ander probleem.
7. Wat moet een bezoeker straks allemaal op je website kunnen?
Wanneer je een website wil laten maken is het handig om van tevoren na te denken over wat er allemaal aan functionaliteiten op je website moeten komen.
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:
- Inschrijven voor een nieuwsbrief
- Online afspraken kunnen inplannen
- Online betalen voor je dienst
- Downloaden van een e-book
- Een fotogalerij
- Video’s
- Een uitgebreid formulier invullen
- Blog overzicht
- Etc.
Alles wat jij van tevoren al kan bedenken aan wat er straks moet kunnen op je website scheelt bij het bouwen van de nieuwe website. Want dan kan de websitebouwer al rekening houden met bepaalde zaken en jou goed adviseren wat wel en niet mogelijk is.
8. Gebruiksvriendelijk en toegankelijk
Wat je altijd in je achterhoofd moet houden is dat je website voor alle bezoekers te lezen en te bedienen moet zijn. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Dit houdt in dat de website leesbaar is en dat meteen duidelijk is waar de website over gaat. Maar ook het menu moet logisch zijn, alle knoppen moeten goed werken en je bezoeker moet snel je contactgegevens kunnen vinden.
Wat ik eigenlijk zeg is dat je je bezoeker aan de hand moet nemen en die eenvoudig door de website heen moet leiden. Jij moet van tevoren al bepalen waar de bezoeker heen wil gaan. Als dit namelijk duidelijk is, zal je bezoeker de weg niet kwijtraken. We noemen dit heel mooi: de klantreis.
Dus denk niet als je een website laat maken dat je even wat teksten, knoppen en afbeeldingen op de website kunt gooien en vervolgens wel klaar bent. Denk erover na hoe je die teksten, knoppen en afbeeldingen plaatst. En kijk ook eens naar je website door de ogen van je bezoeker. Jij kan de website wel mooi vinden, maar uiteindelijk is de website niet voor jou bedoeld. Hij is voor je (toekomstige) klant en die moet wel de juiste weg vinden om met jou contact op te nemen, of om je product te kopen.
9. SEO = Zoekmachineoptimalisatie
Dit is een onderdeel waar veel ondernemers achteraf nog eens een keer mee aan de slag gaan. Je hebt de website laten maken, de teksten zijn geplaatst, en oh ja, we moesten ook nog iets met SEO doen. Want ik wil straks wel een paar mooie plekjes in de Google zoekresultaten.
Het is alleen zo veel makkelijker om meteen vanaf de start al met SEO aan de slag te gaan!
Want hoe fijn is het dat je teksten meteen met de juiste zoekwoorden worden geschreven en je ze niet achteraf nog moet herschrijven? Begin dus met SEO voordat je teksten gaat schrijven en doe eerst een goed zoekwoordenonderzoek. Dan weet je meteen op welke termen jij je moet gaan focussen.
10. Duidelijke Call to Actions
Een Call to Action (ook wel CTA genoemd) moedigt de bezoeker aan om actie te ondernemen. Een CTA nodigt uit om een e-book te downloaden, om in te schrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop of tot het opnemen van contact.
Een CTA moet wel duidelijk zijn. Dat betekent dat knoppen ook echt knoppen moeten zijn en dus niet in je huisstijlontwerp mogen verdwijnen. Gebruik voor je knop dus bijvoorbeeld een contrasterende kleur. Het is ook heel goed om de knop duidelijk te laten veranderen als je er met je muis overheen gaat. Dit kan je doen met kleur, maar ook met beweging of vorm.
11. En dan staat de website live
Als de website eindelijk live staat, ben je nog niet klaar. Je website moet je wel beveiligen en onderhouden. Bespreek dit ook van tevoren met je websitebouwer. Weet wat de mogelijkheden zijn en wat je eventueel zelf kan doen.
En hoe zit het als je nog wat wil wijzigen of aanpassen? Kan je dan terecht bij de websitebouwer? En wat gaat dat dan kosten?
Het kan zijn dat er ook betaalde licenties op de website worden gebruikt. Kun jij die als website eigenaar blijven gebruiken of moet je zelf iets verlengen na een jaar?
Nog te vaak kom ik websites tegen die slecht beveiligd zijn, waar geen backup van wordt gemaakt. Of die niet eens geüpdatet worden, gewoon omdat de bouwer dit niet aan de klant heeft uitgelegd. Maar ook plug-ins of thema’s worden vaak niet geüpdatet omdat de licentie bij de websitebouwer ligt en het wordt vergeten om te verlengen.
Het is fijn als jij als klant hiervan op de hoogte bent, zodat je zelf op tijd actie kan ondernemen.
Ben jij al klaar voor je nieuwe website?
Duizelt het jou nu met alles waar je aan moet denken en rekening mee moet houden?
Geen probleem, ik kan jou helpen met alles wat er komt kijken als je een nieuwe website wil laten maken.
Maak gerust eens kennis met mij!