Een mooie website is niet genoeg
Na veel ploeteren en zwoegen staat eindelijk die mooie nieuwe website live. Trots vertel je overal op social media dat je nieuwe website vanaf nu te bezoeken is. En dan is het wachten op die klanten die ook daadwerkelijk wat bij je gaan kopen.
Je controleert je bezoekers aantallen en ziet dat er dagelijks genoeg bezoekers op je website komen, maar helaas blijft de verkoop uit.
Herken je je zelf in bovenstaande, dan wordt het tijd dat je eens met je conversieoptimalisatie aan de slag gaat.
Conversieoptimalisatie
Wat is dat nu eigenlijk conversieoptimalisatie. Conversie betekend het omzetten van bezoekers naar kopende klanten. Dat is nu precies wat je wil met je website. De oorzaak dat bezoekers geen kopende klanten worden, kan aan heel veel zaken liggen. Denk hierbij aan snelheid van je website, is het voor de bezoeker wel duidelijk waar je website overgaat en kan de bezoeker snel de informatie vinden die hij nodig heeft of zoekt.
Dus alleen een mooie website werkt niet als hij traag is en de bezoeker kan niet snel genoeg zien wat je aanbiedt. De website is niet voor jou, maar draait om je bezoeker.
Hoe weet je nu of er iets mankeert aan je website? Buiten natuurlijk die bezoekers die maar geen producten of diensten bij je kopen. Er zijn verschillende manieren om te kijken waar bij jou de problemen liggen.
Snelheid van je website
Doe bijvoorbeeld eens wat testen in verband met de snelheid van je website. Hoe scoort hij eigenlijk. Ik gebruik hiervoor sites als https://tools.pingdom.com of https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.
Gebruikerstest
Daarnaast kun je ook eens wat mensen naar je site laten kijken, is het duidelijk voor hun wat je te bieden hebt. Vraag dit aan mensen waarvan je weet dat ze je een objectief beeld kunnen geven en niet bang zijn om te zeggen dat ze iets niet duidelijk vinden.
Ook een handige site om eens te zien wat je bezoekers nu doet op je website is https://www.luckyorange.com. Je kunt hier voor 7 dagen een gratis account aanmaken en dan kun je exact zien wat een bezoeker nu doet. Er wordt van je bezoeker een filmpje gemaakt waar te zien is waar hij op je site klikt en scrolt. Zo kun je bijvoorbeeld zien of je knoppen wel echt gezien worden als knoppen.
Aan de slag
Maar dan, dan zijn alle pijnpunten op je website gevonden en moet je aan de slag om dit op te lossen. Ik kan je zeggen dat is echt een heel werk. Ik ben namelijk zelf afgelopen maand bezig geweest om mijn hele website aan te passen. Want ja, zelf had ik het ook niet op orde. Ik had een mooie website, maar niet genoeg bezoekers die ook daadwerkelijk een dienst bij mij afnamen. Dus ik heb alle pagina’s, menustructuur, teksten en pagina opbouw onderhanden genomen. En dat kan heel lastig zijn, want je moet keuzes maken en bewust ook zaken weglaten, die minder interessant zijn voor de bezoeker.
Mijn website is nu naar tevredenheid ingericht, nu maar hopen dat mijn bezoeker echt een betalende klant gaat worden.
Wil je ook weten waar jouw knelpunten op je website zitten, vraag dan nu een gratis gebruikerstest bij mij aan.