Een duidelijk menu voorkomt dat je bezoeker verdwaalt
Het lijkt een inkoper, maar hoeveel website-eigenaren nog denken dat het voor hun website niet geldt, meer dan ik op 2 handen kan tellen.
De functie van een menu op je website is om je bezoeker eenvoudig langs jouw belangrijkste pagina’s op de website te leiden. Je neemt eigenlijk de bezoeker aan de hand en wijst hem de juiste weg door je website heen. Werkt er een menu item niet of is het onduidelijk, dan raakt je bezoeker de weg kwijt.
Dus maar meteen met de deur in huis vallen:
Is jouw menu wel duidelijk voor buitenstaanders?
Durf jij deze vraag heel eerlijk te beantwoorden?
Inhoudsopgave
- Geen hippe benamingen
- Engels of Nederlands menu?
- Sub en sub-submenu’s?
- Te lang menu
- Wel of geen Home in je menu?
- Hamburgmenu op groot scherm?
- En wat doen we dan met het menu op een One pager?
- Conclusie
Geen hippe benamingen
Noem het gewoon duidelijk bij de naam. Ja woorden als Aanbod of Diensten is misschien minder sexy dan woorden zoals Improvement Palet of Expertise (ja, deze heb ik echt zo online gevonden). Of in plaats van het woord Home, bijvoorbeeld Welkom gebruiken.
Als jij in je menu voor iedereen begrijpbare begrippen gebruikt, zal je website bezoeker ook veel beter begrijpen waar je met je menu naar toe wil.
Engels of Nederlands menu?
Is jouw hele website in het Engels. Dus echt alle teksten. Dan is het prima om ook je menu met Engelse benamingen te vullen. Maar het staat toch raar om About, Locations en Results te gebruiken als je teksten allemaal in het Nederlands zijn.
Wees hierin gewoon duidelijk naar je bezoekers, want met Nederlandse teksten spreek je misschien bezoekers aan die helemaal geen Engels kunnen lezen.
Sub en sub-submenu’s?
Je begint altijd met het hoofdmenu. Dat zijn de belangrijkste wegwijzers voor je bezoeker. Van daaruit vervolg je eventueel met een submenu. Om vanuit bijvoorbeeld diensten je bezoeker te leiden naar je verschillende diensten. Maar vermijdt om aan die submenu’s nog een submenu toe te voegen. Dit kan voor je bezoeker verwarrend zijn.
Het prettigste voor je bezoeker is hooguit 2 niveaus in je menu.
Uitzondering: is een Mega menu
Een mega menu is een heel groot menu, zoals ze bijvoorbeeld bij kledingwebshops gebruiken. Omdat je dan zoveel onderwerpen of categorieën hebt, dat je dat niet allemaal in een normaal menu kan onderbrengen. Dan kun je een mega menu maken. Vaak is dat een menu item, die als je die opent, een grootte rij over de hele breedte van je website laat zien. Met daarin netjes een categorie indeling en eventueel sub items. Zoals dameskleding en dan sub items zoals rokken, broeken, truien, etc.
Te lang menu
Is je menu veel te lang, dan verschuift het menu naar 2 regels, wat niet heel erg prettig leest. Maar daarnaast geeft het keuze stress voor je bezoeker. Want wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste menu items. Of om het even heel hard te zeggen, wat is nu je belangrijkste aanbod.
Ideaal is rond de 7 á 8 menu items. Heb je er mee, kijk dan of je beter zaken kan samenvoegen en naar een submenu verplaatsen.
Wel of geen Home in je menu?
Een discussie die ik regelmatig voer met klanten: moet je nu wel of geen Home item in je menu. Er is natuurlijk niks verplicht. Maar ik zeg altijd zo tegen mijn klanten:
“Elke idioot weet dat als je op Home klikt dat je dan ook naar je Homepagina gaat. En niet iedereen weet dat dat ook het geval is als je bijvoorbeeld op het logo klikt.
Hamburgmenu op groot scherm?
Een hamburgermenu, zo noemen wij die 3 streepjes die zie ziet op mobiel. Omdat het namelijk net een hamburger is tussen een broodje.
Omdat er op mobiel vaak niet veel ruimte is maken we het menu kleiner, door er een hamburgermenu van te maken. Soms staat er voor de duidelijkheid ook nog het woord Menu onder. Iedereen weet dat op mobiel een hamburgermenu heel gewoon is en weet dus ook dat als je daarop klikt, het menu openklapt.
Dus het zou heel gewoon zijn om ook een hamburgmenu op groot scherm te tonen zou je zeggen. Maar nee, dat is dus niet het geval. We zijn echte gewoontedieren als het gaat om websites. Dus als je een website opent op groot scherm, verwachten wij om het volgende te zien: meteen in de bovenste balk logo en uitgebreid menu. Met van links naar rechts:
- Logo
- Menu startend met Home en eindigend met Contact
- Eventueel winkelwagenmand
Dus als jij op je website een hamburgermenu hebt, zien bezoekers die in eerste instantie niet. Ze zijn eerst even in de war voordat ze het hamburgermenu opmerken. Puur omdat ze die niet verwachten. Hetzelfde geld voor menu’s die aan de linker- of rechterkant staan.
Het is even anders dan een bezoeker verwacht en dat zijn ze eerst even in de war.
Ik had een klant die haar menu aan de rechterkant had staan in een nette balk, gewoon onder elkaar. En elke keer als ik haar website opende keek ik eerst naar de bovenste rij om mij dan te beseffen dat haar menu aan de rechterkant stond. Gelukkig hebben we haar website aangepast, waardoor het menu en logo nu op de plek staan waar iedereen het verwacht.
En wat doen we dan met het menu op een One pager?
Een One pager is een website van maar 1 pagina. En ook daar kun je boven in een normaal menu zetten. Omdat ook een One pager bestaat uit verschillende korte onderdelen. Kun je ook daarvoor een menu maken. Alleen in plaats van dat er een nieuwe pagina opent op het moment dat je op een menu item klikt, scroll je bij een One pager naar beneden.
Conclusie
Zoals je ziet kun je heel veel met je menu op je website. Het is de routebeschrijving van je website. Is die onduidelijk of kun je de routebeschrijving niet volgen, dan raak je dus de weg kwijt. En je wilt niet dat je bezoeker de weg kwijt raakt en daardoor dan maar de website van je concurrent opent.