De opkomst en ondergang van Laura’s Academy

Blog 9 okt 2020

Wat kan jij goed en helder uitleggen zei mijn business budy Marion en wat fijn dat jij overal handleidingen van heb gemaakt. Alles is nu veel duidelijker voor mij. Daar moet je echt iets mee doen.
Dit was in september 2017. Ik was net een half jaar bezig met mijn bedrijf en had sinds een maand de definitieve stap gemaakt om mij volledig te focussen op WordPress. Dat zou mijn specialisatie gaan worden als ondernemer.

Ik was mij al een tijdje ervan bewust dat andere vrouwelijke ondernemers het prettig vonden als ik ze rustig uitlegde hoe iets werkte of hoe je iets moest oplossen. Ik schreef vroeger in mijn loondienst tijd al hele handleidingen voor collega’s, dus dat was eigenlijk niks nieuws.

Inhoudsopgave

De start van Laura’s Academy

Dus daar op die dag in september besloot ik om ook individuele WordPress trainingen aan te gaan bieden en binnen een paar uur was Laura’s Academy geboren. Een mooie aanvulling op de diensten van Laura’s Office. Het idee was om daar 1-op-1 trainingen aan te bieden. Maar ook een Vraag maar raak sessie, voor ondernemers die al een website hadden, maar tegen problemen aanliepen. En in de toekomst wilde ik er ook een video database aanleggen met instructie video’s waarop je je kon abonneeren. 

Allemaal mooie ideeën en de eerste 2 waren zo gerealiseerd. Ik wilde niet uitgaan van een werkboek, maar echt kijken waar de klant op dat moment behoefte aan had. Natuurlijk maakte ik voor de Workshop website bouwen wel een stappenplan. Maar de klant kon zelf aangeven wat die wilde leren en ik kon snel inspelen op de kennis die er al aanwezig was. Ook voor de Vraag maar raak sessies was animo en daar leerde ik niet alleen andere ondernemers met het oplossen van problemen. Maar ook zelf kwam ik zo in aanraking met verschillende vraagstukken, thema’s en plugins. Dat was weer heel handig bij mijn support werkzaamheden binnen Laura’s Office.

Mix van zelf doen en anderen leren

Op netwerk bijeenkomsten vertelde ik enthousiast dat ik 2 bedrijven had. 1 waar ik het werk voor je uit handen nam en 1 waar ik het je leerde om zelf te doen. Ik had een mooi visitekaartje met aan elke kant 1 van mijn bedrijven. Maar ik vond het ook lastig om de focus te verdelen tussen deze 2. Welke was nu eigenlijk het belangrijkste en wat vond ik het leukste om te doen.
Als ik heel eerlijk was, dan vond ik het zelf doen en alles voor de klant uit handen nemen toch het leukste. Maar de cursisten die ik sporadisch had, was toch ook een leuke afwisseling. Hier zat ook meteen mijn pijnpunt: de sporadische cursisten. Ik gaf Laura’s Academy niet genoeg aandacht om het echt te laten groeien. Maar ja, het was toch leuk om erbij te doen.

Afscheid nemen

Het was begin dit jaar, een mooie dinsdag in februari. Ik ontmoete tijdens een netwerkborrel voor het eerst mijn huidige business coach Claudia Verhey. Claudia had zich goed voorbereid op de ondernemers die op haar borrel kwamen. Tijdens een persoonlijk gesprek legde ze meteen de vinger op mijn zere plek. Waarom heb je nog Laura’s Academy? vroeg ze mij.
Ja, waarom eigenlijk dacht ik. Ik kon het haar niet meteen goed vertellen wat Laura’s Academy mij persoonlijk bracht en opleverde. Echt omzet in elk geval niet. Maar wat dan eigenlijk wel. Het zaadje was geplant en heel langzaamaan begon ik te beseffen wat ik diep in mijn hart wel wist, maar niet echt durfde. Ik moest afscheid nemen van Laura’s Academy en mij volledig gaan focussen op de diensten van Laura’s Office.

Toen eenmaal het besluit was genomen had dat het toch echt beter was om er mee te stoppen, ging het hard, heel hard.
Zo snel als ik Laura’s Academy had opgericht, zo snel was die eigenlijk ook weer verdwenen. De handelsnaam en website waren ook zo uit de lucht. En meteen voelde ik een enorme opluchting. Dit had ik al veel eerder moeten doen, het was nu zoveel duidelijker allemaal en ik hoefde mijn aandacht niet meer te verdelen. En ik heb er tot op heden nog geen moment spijt van gehad.

Vraag maar raak sessie

Het enigste wat is overgebleven is de Vraag maar raak sessie. Wel in een andere vorm en met een hele andere insteek. Maar gewoon omdat ik het leuk vind om andere onderneemsters te helpen met de problemen op de website. En ja, ik maak nog steeds handleidingen voor mijn klanten. Maar alleen voor die klanten waarvoor ik de website maak, zodat ze bij oplevering nog wat uitleg en naslagwerk hebben.

Bied jij ook diensten aan op je website, die niet mee goed voelen. Of sta jij op de grens om je website helemaal om te gooien. Neem dan met mij contact op, dan gaan we samen kijken wat voor jou website technisch de beste oplossing is.

2 reacties

  1. […] En een hele grote stap was het afscheid nemen van Laura’s Academy. Een onderdeel van mijn bedrijf waar van ik niet goed wist wat ik er nu mee moest. Maar het laten gaan van deze diensten heeft mijzelf zoveel opgeleverd. In oktober schreef ik hierover al een uitgebreide blog: De opkomst en ondergang van Laura’s Academy. […]

  2. […] En een hele grote stap was het afscheid nemen van Laura’s Academy. Een onderdeel van mijn bedrijf waar van ik niet goed wist wat ik er nu mee moest. Maar het laten gaan van deze diensten heeft mijzelf zoveel opgeleverd. In oktober schreef ik hierover al een uitgebreide blog: De opkomst en ondergang van Laura’s Academy. […]

Laat een reactie achter