7 kenmerken waar een goede website aan moet voldoen

Blog afbeelding

Natuurlijk weet elke ondernemer dat je tegenwoordig een website nodig hebt. Je wil dat potentiële klanten vanuit je social media kunnen doorklikken naar je online visite kaartje. Je wil dat je met je bedrijf gevonden wordt in Google. Je doet er alles aan om nieuwe bezoekers te bereiken en nieuwe klanten binnen te halen.

De meeste ondernemers gaan soms blind aan de slag met die (nieuwe) website. Zonder echt even goed na te denken wat ze nu eigenlijk willen met de website. Wat moet de bezoeker eigenlijk doen op de website. Wat wil ik mijn bezoeker laten zien en vertellen. 

En vooral hoe kan ik ervoor zorgen dat die bezoeker ook klant gaat worden en niet door allerlei redenen weer verdwijnt van mijn website.

En of je nu zelf die nieuwe website gaat maken, of het uitbesteed aan een websitebouwer. Het is fijn dat jij als ondernemer ook zelf weet hoe je website eruit moet zien. Wat er zeker niet mag ontbreken. En wat je precies wil met jouw website.

Dus voor al die ondernemers hieronder 7 kenmerken waar een goede website aan moet voldoen.

#1 Je bezoeker moet weten waar jouw website over gaat

Die klinkt logisch toch?

Maar hier gaat het al heel vaak fout. De teksten zijn te algemeen. Er worden stockfoto’s gebruikt die eigenlijk niks zeggen. En ondertussen kijkt jouw nieuwe bezoeker naar de pagina, maar tast in het duister met wat jij nu voor hem of haar kan doen.

Je bezoeker komt meestal op jouw website via een link in Google, op social media of via een ander bedrijf of ondernemer. Deze bezoeker kent jou misschien nog niet zo goed en wil dus snel zien wat jij te bieden hebt. Welk probleem ga jij oplossen. Met welke vraag ga jij voor de klant aan de slag.

Zorg er dus voor dat, waar de bezoeker ook binnenkomt op de website, duidelijk is wat er te halen is. De bezoeker moet dit meteen kunnen zien zonder overal op te klikken of uitgebreid te scrollen. Als namelijk de eerste indruk goed is, dan is de bezoeker ook nieuwsgierig om verder te kijken en te lezen.

Is het niet meteen duidelijk, dan is de bezoeker weer weg. Want voor jou zo nog 10 anderen in de zoekresultaten.

#2 Je contact gegevens moeten makkelijk te vinden zijn

Dit is 1 van mijn grootste frustraties op een website. Moeten zoeken naar de contactgegevens.

Hoe vaak ik wel niet aan het zoeken ben naar een mailadres of telefoonnummer.

En dat moet je niet willen voor je bezoeker. Als die bezoeker namelijk geïnteresseerd is in wat jij aanbiedt. Dan wil je dat ze je meteen kunnen bellen of mailen. 

Want als ik de contactgegevens niet snel kan vinden, ben ik weer weg.

Zorg ervoor dat bezoekers op meerdere manier contact met je kunnen opnemen. Dus niet alleen een contact formulier, maar vermeld ook altijd los je mailadres of telefoonnummer. Niet iedereen wil namelijk een formulier invullen.

En zorg er ook voor dat je mailadres en telefoonnummer overal aanklikbaar zijn. Scheelt weer met kopiëren. En op mobiel kun je als bezoeker meteen bellen. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk.

#3 Neem je bezoeker aan de hand en wijs ze de weg

Deze moet ik misschien even wat beter uitleggen. Een bezoeker op je website volgt een bepaalde route door je website heen. Dit wordt ook wel de klantreis genoemd.
Wanneer je een route loopt, volg je ook de bewegwijzering. Zo is dat ook op je website.
Je bezoeker volgt de route en borden zoals jij dat aan ze presenteert. 

En hoe kun je dat dan doen?

  • Door logische teksten te maken
  • Tekst af te wisselen met opsommingen en tussenkoppen
  • Duidelijke knoppen met uitnodigende tekst erop, waarop de klant wil klikken
  • Herhalen van de acties op verschillende pagina’s. Ga er vanuit dat de bezoeker de eerste keer niet meteen op een knop klikt
  • En het eindpunt van de route is altijd contact met jou opnemen, je product kopen, je weggever downloaden, etc..

Is de route duidelijk, dan zal je bezoeker niet snel afgeleid zijn of nog erger verdwalen op je website.

Zorg ervoor dat jij bepaald welke weg je website bezoeker aflegt.

#4 Is jouw website wel gebruiksvriendelijk voor bezoekers

Je kunt nog zo zulke goede teksten hebben en duidelijk maken waar de website overgaat.

Maar als je website niet gebruiksvriendelijk is, dan is de bezoeker zo weer weg.

En met gebruiksvriendelijkheid bedoel ik:

  • is je menu wel duidelijk genoeg
  • moet je bezoeker niet eerst een popup wegklikken voor de tekst te lezen is
  • is je lettertype of tekst wel leesbaar
  • wordt je bezoeker niet afgeleid door video’s of andere bewegende elementen

Alles op je website wat onduidelijk is voor je bezoeker kan ervoor zorgen dat die bezoeker weer verdwijnt. Dus zorg voor een overzichtelijk menu. Gebruik niet te veel vaktaal.

En denk vooral wie is mijn doelgroep, hoe maakt die gebruik van mijn website en wat wil die zien en lezen.

#5 Een trage of onveilige website zorgt voor irritaties bij bezoekers

Wat doe jij als je op een website komt die traag laad of als onveilig in je browser wordt aangemerkt. 

Dan ben je toch weg. Dan ga je toch niet wachten tot alles zichtbaar is?

Ik in elk geval niet. 

Dus zorg ervoor dat je een SSL certificaat op je website is geïnstalleerd. En ook goed is ingericht.

En optimaliseer je website. Dus verwijder bijvoorbeeld grote afbeeldingen.

En test ook regelmatig of je website nog steeds snel laad. Door elke wijziging op je website, nieuwe plugins, afbeeldingen of updates. Kan er hier namelijk iets in wijzigen. 

Blijf dus controleren en testen hoe het staat met de veiligheid en snelheid van je website.

#6 Werkt je website wel goed op mobiel

Bijna de helft van je bezoekers bekijkt je website op mobiel. Dus het is belangrijk dat je website wel responsive is. Dus past je website zich automatisch aan, aan het scherm waarop je bezoeker de website bekijkt.

En bedenk dan niet alleen of je menu goed te bedienen is. Of is de tekst wel leesbaar. Maar ook zit een popup over mijn hele scherm en kan ik die wel wegklikken.

Soms moet je juist voor mobiel ook concessies doen. Bijvoorbeeld die grote header foto laten vervallen. Of een afbeeldingen galerij verbergen.
Of zelfs een speciale header of pagina maken voor op mobiel. 

Alles om te zorgen dat je bezoeker ook op mobiel je website als gebruiksvriendelijk ervaart.

#7 Alles op je website moet natuurlijk wel goed functioneren

Een website met foutmeldingen, een contactformulier wat niet verzonden kan worden, of een webshop waarin je niet kan afrekenen. 

Je website kan nog zo mooi zijn, je klantreis helemaal duidelijk. 

Maar zodra een website technisch niet goed functioneert hou je die bezoeker niet vast. En gaan ze meestal ook geen contact met je opnemen of iets bij je kopen.

Zorg er dus voor dat echt alles werkt. En hoe je dit weet. Door te testen en te testen. Ook als een website eenmaal live is. Er kan namelijk altijd wat kapot gaan door een update of het juist niet doen van updates.

Vul dus zelf eens je contact formulier in. Controleer de knoppen op je website of die nog werken en niet op een lege pagina uitkomen. Bestel zelf ook eens wat in je webshop. En hoe ervaar je dan zelf het bestelproces en afrekenen.

Wees hierin ook kritisch op jezelf en wat je ziet. 

#Bonustip: zorg dat je een professioneel ogende website hebt

Je wilt als ondernemer serieus overkomen. Zorg dan ook voor een professioneel ogende website. 

Neem geen genoegen met een snel in elkaar geflanste website. Of je die nu zelf maakt of laat maken. Wees kritisch en eerlijk. Herken je jezelf in de website en nog belangrijker herkent de bezoeker zich in je website en teksten.

En ik snap dat niet iedereen het budget heeft om een website bouwer in te huren. Maar bedenk ook dat er website bouwers in alle soorten en maten zijn. En dat er ook voor jou wensen een passende oplossing is. 

Want alles wat jij wil met jouw website is nieuwe bezoekers aanspreken, die klanten worden. En daar zul je voor aan het werk moeten.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 30 beoordelingen
powered by Google
js_loader