5 veel gemaakte fouten bij een webshop

Blog 26-3-21

Het afgelopen jaar zijn er heel wat webshops bijgekomen in websiteland. Omdat we allemaal veel meer online gingen werken, werd er ook veel meer online besteld.
Sommige ondernemers dachten al lang na over een webshop en hebben die vervolgens snel geïntegreerd op hun bestaande website. En andere website-eigenaren hadden er eigenlijk nooit over nagedacht, maar vonden een webshop wel een mooie aanvulling in deze tijd.

Je kunt je dus voorstellen dat met het snel opzetten van een webshop er ook wel wat fouten in zijn geslopen. En dat kunnen best punten zijn waar je nooit aan hebt gedacht.
Daarom voor al deze webshop eigenaren en voor iedereen die denkt ik moet ook nodig een webshop hebben. Hierbij de 5 veel gemaakte fouten bij een webshop.

Inhoudsopgave

Fout 1: Klant kan niet betalen of bevestigingsmails komen niet aan

Voordat een webshop live gaat en ook als de webshop live is. Is het verstandig om het hele bestelproces goed te testen. Want niks is vervelender dat de klant ergens in het proces vastloopt en de bestelling niet kan plaatsen. Want bedenk wel dat er nog 10 andere webshops zijn die misschien ook hetzelfde verkopen. Vastlopen in het bestelproces zorgt ervoor dat je de klant kwijt bent en niet meer terugziet. 

Test dus het hele proces van een artikel in de winkelwagen plaatsen tot aan het afrekenen. Wat zie je als klant en welke mails ontvang je ter bevestiging. Krijgt de klant wel de bevestigingsmails binnen. Maar ook krijg jij als webshop eigenaar wel een melding als er een bestelling is gedaan in je webshop. Alleen door te testen weet je of alles goed werkt.

Fout 2: Verzendkosten worden niet goed meegenomen in het aankoopbedrag

Als je fysieke producten verkoopt die ook verzonden moeten worden, dan is het natuurlijk heel erg fijn dat die verzendkosten meteen worden afgerekend. Want hoe irritant is het voor jou als webshop eigenaar om nog achteraf een betaalverzoek te moeten sturen voor een paar euro verzendkosten.

Bedenk dus goed van tevoren: hoe en wat ga ik verzenden en welke kosten moeten daarvoor berekend worden. Als jij weet wat je wilt en hoe, dan kan het ook goed ingericht worden. Bij het testen van het gehele aankoop proces test je meteen de verzendkosten optie mee. Kijk ook wat er gebeurt als je meerdere producten koopt of dan de verzendkosten aangepast worden. Zodat de klant altijd de juiste prijs betaald.

Fout 3: Er kan alleen met iDeal betaald worden, maar de klant woont in België

Er zijn heel veel verschillende betaalopties. Natuurlijk zal je die niet allemaal gaan gebruiken. Bedenk wie is mijn klant en hoe wil die klant graag betalen. En hou hierbij ook rekening met eventuele klanten die in het buitenland wonen. Want alleen iDeal werkt niet als je ook buitenlandse klanten hebt. 

Kijk dus welke betaalopties voor jouw klanten ideaal zijn. Zoek uit of je voor deze betaalopties nog wat moet regelen, bijvoorbeeld account aanmaken bij PayPal. En zorg daarna dat alle betaalopties goed aan je webshop worden gekoppeld.

Fout 4: Je klant kan niet makkelijk terugvinden hoe hij een product kan retourneren

Natuurlijk is het heel belangrijk om in je Algemene voorwaarden geregeld te hebben hoe je omgaat met retourzendingen, annuleringen, etc.. Maar zeg nu zelf, lees jij altijd de hele Algemene voorwaarden door als je iets koopt? Regelmatig vink je dat toch automatisch aan bij afrekenen.

Daarom is het fijn om voor de klant nog even overzichtelijk de belangrijkste punten op een rijtje te zetten. Dus maak een pagina aan met Klantenservice of Veel gestelde vragen. En zet daarin de belangrijkste punten nog een keer kort op een rijtje. Zo kan je klant dit even snel opzoeken en doorlezen, zonder een hele Algemene voorwaarden door te worstelen.

Fout 5: Waar kan ik nu eigenlijk de winkelwagen vinden

Zorg er altijd voor dat je Winkelwagen pagina en eventueel de Mijn accountpagina makkelijke bereikbaar zijn voor je bezoeker. Het is handig om de Winkelwagen pagina in je menu te plaatsen. Iedereen weet de pagina dan makkelijk te vinden en kan snel en overzichtelijk zien wat er al in de winkelwagen zit.
Besluit je dat klanten ook een account kunnen aanmaken om bijvoorbeeld hun bestelling te volgen of om de download producten op te halen. Zorg dan wel dat de klant daar kan inloggen. Het mooiste is dus om ook deze pagina ergens in je kop van je website terug te laten komen. 

Laat klanten niet zoeken naar deze pagina’s. Dat voorkomt frustratie bij de klant en kost jou klanten die niet meer terugkomen.

Bonus tip: Je maakt de webshop voor je klant en niet voor jezelf

Niks zo vervelend voor je bezoeker is een grote webshop waar geen structuur in zit. Dus heb je veel producten, werk dan met duidelijke categorieën. Zodat de klant makkelijk kan zoeken tussen de verschillende categorieën om het juiste product te vinden. 
Je moet je altijd verplaatsen in je klant. Wat vindt mijn klant belangrijk, hoe zoekt mijn klant en welke productinformatie wil mijn klant graag zien. 
Als je je op die manier in de klant kan verplaatsen, dan gaat het met die webshop ook wel goed komen.

Denk je nu, hé Laura, er verdwijnen bij mij toch klanten op mijn webshop. Plan dan nu een Gratis website scan in. Dan ga ik kijken waar het mis gaat in de webshop en jouw tips geven hoe je die kan verbeteren. 

Laat een reactie achter