5 tips bij het starten van een webshop
Webshops zijn echt hot op dit moment. We kunnen natuurlijk ook bijna niet anders, alles gaat online. Grote en kleine webshops. Webshops met honderden producten of met maar 1 dienst.
Of je nu al wel een website had, waar nu een webshop aan toegevoegd moet worden. Of een compleet nieuwe website, waar je bezoekers meteen je dienst online kunnen afrekenen.
Deze website eigenaren hebben allemaal op een gegeven moment gedacht: ik wil mijn producten/diensten online gaan verkopen, hoe ga ik beginnen.
De afgelopen jaren ik al diverse webshops gemaakt met WordPress en WooCommerce. Ook heb ik kleine webshops ingericht en websites aangepast waar maar 1 dienst verkocht moest gaan worden. En wat ik dan merk is dat veel website eigenaren niet goed hebben nagedacht over een paar basis zaken die je geregeld moet hebben voor je webshop.
Dus wil je gaan starten met iets online te verkopen of heb je al een webshop en wil je checken of jij wel aan deze basis zaken heb gedacht. Hierbij 5 tips bij het starten van een webshop.
Inhoudsopgave
- 1. Nadenken over retour of annuleer beleid
- 2. Welke betaalmiddelen ga je hanteren
- 3. Hoeveel producten/diensten ga je eigenlijk verkopen
- 4. Goede product foto’s en teksten
- 5. Vergeet niet je adres, KvK en btw-nummer op je website te vermelden
- Bonustip: Testen van het gehele aankoopproces
1. Nadenken over retour of annuleer beleid
Ik noem deze ook wel de klantenservice pagina. Veel website eigenaren vergeten vaak dat als je een webshop opricht dat je ook te maken gaat krijgen met retouren of annuleringen.
Als eerste is het heel verstandig om juridisch in je Algemene Voorwaarden vast te laten leggen hoe jij omgaat met retouren of annuleringen. Maar je weet ook dat de meeste bezoekers echt niet uitgebreid eerst deze Algemene Voorwaarden gaan lezen.
Daarom is het heel gebruiksvriendelijk om een klantenservice pagina te maken. Waar je kort even uitlegt hoe jij in je webshop hiermee omgaat en wat de voorwaarden zijn om een product te retourneren of een dienst te annuleren.
Voordeel van zo’n Klantenservice pagina is dat je meteen ook andere Veel gestelde vragen kort kan beantwoorden.
2. Welke betaalmiddelen ga je hanteren
Nu zul je zeggen iDEAL natuurlijk, welke anders, domme vraag Laura.
Maar wat als je ook aan het buitenland verkoopt. En dat hoeft niet meteen ver weg te zijn. België en Duitsland zijn ook al buitenland en die kennen geen iDEAL.
Of wat als je verkoopt aan grote bedrijven. Die vinden het ook fijn als er andere betaalmogelijkheden zijn, zoals creditcard, PayPal of achteraf betalen.
Denk dus goed na over wie jouw klanten zijn, waar die zitten en wat die dus graag als betaalmiddel zien.
3. Hoeveel producten/diensten ga je eigenlijk verkopen
Bij WordPress grijpen de meeste meteen naar WooCommerce. Maar wat als je nu maar 1 of 2 diensten via je website wil verkopen. En je wil je bezoekers snel laten afrekenen. Dan zijn er ook alternatieven, waar je misschien nooit van hebt gehoord.
Bedenk dus goed hoe groot je webshop is en laat je adviseren wat het beste is om in te zetten op je website.
Over alternatieve voor WooCommerce schreef ik een tijd geleden een gast blog voor Weblish: Een webwinkel op je WordPress website zonder WooCommerce.
4. Goede product foto’s en teksten
Misschien ook een inkoper, maar hier moet je echt even over nadenken. Elke product wat je verkoopt moet een duidelijke en heldere titel hebben. Er moet een goede beschrijving zijn van het product. De klant wil graag weten wat hij/zij precies in het winkelmandje stopt.
En goede productfoto’s zijn ook essentieel. Je product moet goed zichtbaar op de foto staan. Ik zeg altijd tegen klanten, er moet minimaal 1 “clean” productfoto zijn waar het product goed in beeld is. Daarnaast kun je natuurlijk sfeer- en/of detailfoto’s toevoegen.
Maar ook een bepaalde stijl of sfeer is belangrijk. Je wil niet dat als je de shop pagina opent dat het er rommelig uitziet. Dus productfoto’s met een witte achtergrond, maar daarnaast ook productfoto’s met een blauwe, groene of zwarte achtergrond.
Het is voor je klant overzichtelijker als de hele pagina in dezelfde sfeer is opgemaakt.
5. Vergeet niet je adres, KvK en btw-nummer op je website te vermelden
Misschien had ik deze tip wel eerder moeten vermelden, omdat dit net als tip 1 wel een hele belangrijke is. En juist dit vergeten website eigenaren met de kleine webshop of verkoop van een paar diensten vaak.
Je bent namelijk verplicht om je adres, KvK nummer en btw-nummer te vermelden op je website, ook als je niks verkoopt. Je bezoeker of klant, moet kunnen achterhalen wie jij bent.
Nu snap ik dat als je niks verkoopt je niet meteen je adres wil vermelden op je website.
Maar hoe vindt jij het dat als je ergens wat koopt en je kunt geen contactgegevens vinden?
Je wilt toch contact kunnen opnemen met de leverancier als er iets fout gaat met de bestelling. Of als je bestelling niet naar wens is. Dus zorg er ook altijd voor, dat er naast het wel bekende contactformulier, ook een mailadres en/of telefoonnummer te vinden zijn.
Verder zet je netjes in de footer je KvK en btw-nummer, naast je Algemene Voorwaarden en je Privacyverklaring.
Bonustip: Testen van het gehele aankoopproces
Ja, nog een bonustip, van mij special voor jou, voor als je eenmaal met je webshop bezig bent. Test het gehele aankoopproces goed op je website. Of je de webshop nu laat bouwen of zelf bouwt, dat maakt niet uit. Zorg dat jij als website eigenaar ook weet wat de bezoeker straks allemaal ziet op jouw website. Dus doe een product in de winkelmand, reken af en controleer de mails die na de aankoop in je inbox verschijnen. Het is zonde als je feestelijk je webshop live zet en de eerste bezoekers kunnen helemaal niet afrekenen of ontvangen geen bevestigingsmails.
Ben jij aan het nadenken om een webshop op te starten, maar denk je na het lezen van deze tips hulp nodig te hebben. Of wil je meer weten over de alternatieven voor WooCommerce.
Neem dan contact met mij op. Dat kan via de mail, maar je mag ook meteen in mijn online agenda een Website Spar sessie inplannen.
Ik bespreek namelijk graag alle mogelijkheden met je die er zijn om jouw dienst of product online te verkopen.