5 tips bij het kiezen van een thema voor je website

Blog 5 tips bij het kiezen van een thema voor je website

Je heb na goed beraad besloten dat er een nieuwe website moet komen. Je zal ook de keus hebben gemaakt voor zelf maken of het uitbesteden aan een websitebouwer (mocht je dit nog niet besloten hebben, dan raad ik je aan om mijn blog 7 tips voor als je aan de slag gaat met een websitebouwer te lezen).

Maar dan komt het volgende punt om de hoek kijken. En nu denk je meteen ja, dat weet ik allemaal Laura. Ik moet teksten gaan schrijven en foto’s kiezen en bepalen wat ik allemaal op mijn website wil hebben. Maar nee, dat bedoel ik niet. Er zit nog een belangrijke stap voor. Het kiezen van een thema.

Daarom krijg jij van mij hierbij 5 tips voor het kiezen van een thema voor je WordPress website.

1. Wat is nu een thema

Dit is voor de meeste al een lastige. Ik zie in veel social media groepen de vraag voorbij komen, dat ze een thema zoeken en dat die aan de volgende eisen moet voldoen. Hier gaan de meeste al de mist in. Velen halen hier door elkaar wat nu precies het thema en wat de plugins doen op een website.
Het thema zorgt ervoor hoe je website er in de basis uitziet. In het thema kan je dan zelf de kleuren aanpassen en vaak ook het lettertype. Je thema bepaald dus het uiterlijk van je website. Plugins zorgen ervoor dat je allemaal functionaliteiten kan toevoegen aan je website, zoals een slider, een webshop, maar ook backup of beveiligingsplugins.
Heel veel van de eisen aan een thema, worden dus eigenlijk geregeld door plugins en hebben niks met het thema zelf te maken.

2. Gratis of betaalde thema

Er zijn wel duizenden WordPress thema’s. En als je aan 100 personen zou vragen met welk thema werk jij het liefst, zal je ook 100 verschillende thema’s horen. Een thema is heel persoonlijk. Wat voor de 1 als ideaal layout werkt, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Daarnaast zit er ook veel verschil tussen de gebruiksvriendelijkheid van de thema’s. En ook dat bepaald of een thema voor jou de meest geschikte is.
Nu zijn er betaalde en gratis thema’s beschikbaar. Veel gratis thema’s zitten al standaard in WordPress en heel veel betaalde thema’s kun je vinden op Theme Forest.
Staar je niet blind op wat je ziet in de demo versie van een thema. Kleuren en lettertype kun je vaak aanpassen en met behulp van plugins kun je extra functionaliteiten toevoegen.
Wel belangrijk is om bij een betaald thema te kijken of je jaarlijks of eenmalig moet betalen. Verder is het een persoonlijke keus om voor een thema te kiezen.

3. Belangrijkste punten bij het kiezen van een thema

Of je nu voor een gratis of betaald thema gaat, is een persoonlijke keus. Waar je wel op moet letten is of het een actief thema is.
En hiermee bedoel ik:

  • hoeveel actieve installaties zijn er van het thema
  • wanneer is het thema voor het laatst bijgewerkt
  • en hoe snel wordt er gereageerd op support vragen

Heeft een thema weinig installaties en is het al meer dan een jaar geleden dat het thema niet is bijgewerkt. Kun je je afvragen of het wel zo verstandig is om dat thema te kiezen. Want je wil niet een thema kiezen, waar je vervolgens problemen mee hebt en er geen support meer is om op terug te vallen. Of dat het thema opeens zo verouderd is, dat het niet meer goed communiceert met je plugins of WordPress zelf.

4. Wisselen van thema

Het lijkt zo makkelijk dit thema staat mij niet aan, ik wissel gewoon van thema en alles is klaar. Nu is dit niet altijd zo het geval. Zeker niet als je zelf druk aan de slag bent geweest met allerlei plugins om je website mooier te maken of om extra functies toe te voegen.
Als je zelf niet heel technisch bent, laat dit dan doen door iemand die er verstand van heeft.
Ik zelf zou deze actie nooit op een live omgeving uitvoeren. Maar altijd de website kopiëren en dan op een testomgeving kijken wat er gebeurt bij het wisselen van een thema. In het ergste geval moet je namelijk helemaal opnieuw de website opbouwen. Dan is het heel fijn dat de website gewoon goed bereikbaar is voor bezoekers en jij niet compleet in de stress schiet omdat je website er nu niet meer uit ziet. En je de hele nacht moet doorhalen om hem weer goed te krijgen.

5. Wat is een Child theme en waarom moet ik die gebruiken?

Stel je bent zelf heerlijk je website aan het maken en je past ook van alles aan in je thema. Heel erg leuk en je bent trots op jezelf dat je dat toch maar allemaal voor elkaar krijgt. Dan komt er een update langs van je thema. Je bent goed opgevoed en draait deze update netjes. Maar als je dan vervolgens naar je website kijkt, ziet die er niet meer uit en al jouw aanpassingen zijn verdwenen. Ik weet zeker dat je dan niet heel erg blij bent.
Hiervoor gebruik je nu een Child theme. Een Child theme gebruikt alle functionaliteiten van het hoofdthema en geeft je de mogelijkheid om bepaalde zaken in het thema aan te passen, zonder dat je die wijzigingen echt in het hoofdthema maakt. Die wijzigingen zijn dus opgeslagen in je Child theme.
Zodra er een update voor je thema voorbij komt. Wordt alleen het hoofdthema gewijzigd en blijven jouw persoonlijke aanpassingen netjes bewaard in je Child theme.
Veel thema’s hebben al standaard een Child theme voor je beschikbaar bij aanschaf. Is die er niet en je gaat veel in het thema wijzigen, is het handig om iemand in te schakelen om een Child theme voor je te maken.

Bonustip: Thema en een page builder

Steeds meer mensen en ook ik werken met een page builder. Een page builder zorgt ervoor dat je vrij eenvoudig je pagina’s kan indelen en ontwerpen, zonder dat je heel veel kennis van programmeertalen zoals CSS en HTML hebt. Ideaal dus om een mooie website op te bouwen helemaal zoals jij het wil.
Wil je graag gaan werken met een page builder, let daar dan ook op bij het uitkiezen van een thema. Niet elk thema werkt met elke page builder. De meeste page builders hebben ook een eigen thema of geven de voorkeur aan 1 of 2 thema’s waar ze goed mee samenwerken. Daarnaast wat voor nut heeft het om een heel mooi thema te kiezen, als je vervolgens toch aan de slag gaat met een page builder om alle pagina’s zelf op te bouwen en te ontwerpen.

Weet je nu niet welk thema jij het beste moet kiezen. Of zie je jouw thema niet meer door alle thema’s heen. Neem dan gerust contact met mij op. Ik ga graag met je in gesprek om jouw website ideeën helder te krijgen.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 30 beoordelingen
powered by Google
js_loader