9 gratis plugins om je WooCommerce webshop mee uit te breiden

Blog webshop plugins

De meeste webshops die ik maak, maak ik met WooCommerce. Heel soms gebruik ik wat anders, omdat dat dan net wat beter bij de wensen van de klant past. Of bij wat de klant gaat verkopen. 
De klant maakt het namelijk vaak niet uit wat ik gebruik, zolang het maar werkt en ze iets kunnen verkopen via de website.

Als ik WooCommerce gebruik, dan maak ik ook gebruik van diverse gratis plugins om de webshop mooier te maken, aan te vullen of juist om bepaalde wensen van de klant mogelijk te maken.

Hieronder geef ik een lijst van 9 gratis plugins die ik heel prettig vind werken en waar je je webshop nog beter mee kan maken.

1. WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips

WooCommerce werkt echt heel erg fijn. Maar standaard in WooCommerce is er geen mogelijkheid om automatische facturen of pakbonnen aan te maken. Dus de plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips installeer is echt standard op elke website met WooCommerce. 

Met deze gratis plugin kun je ervoor zorgen dat een klant automatisch met de bevestiging een factuur krijgt meegestuurd.

Plus punt: de plugin is eenvoudig in te richten. Je kunt de webshop gegevens en je logo toevoegen aan de template.

Min punt: er wordt een aparte facturenreeks aangemaakt. Dus als je met een boekhoudprogramma werkt, dan kloppen de factuurnummers niet. Wel kun je natuurlijk de aangemaakte facturen downloaden en toevoegen in je eigen administratie.

2. Order Delivery Date for WooCommerce

Ik had een klant (een groothandel) waar op de webshop aangegeven kon worden wanneer de klant het artikel wilde afhalen. 

Met behulp van de plugin Order Delivery Date for WooCommerce maak je het mogelijk dat de bezoeker zelf een datum kan kiezen voor levering.

Plus punt: maak je webshop nog gebruiksvriendelijker voor je bezoekers. Klant heeft zo de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer ze iets geleverd willen hebben of iets willen komen afhalen. 

Min punt: de gratis versie van deze plugin is vrij basic. Je kunt wel de dagen aangeven die klanten kunnen kiezen. Maar de gratis versie houdt geen rekening met bijvoorbeeld feestdagen. Of speciale levertijden. 

3. TI WooCommerce Wishlist

Ken je dat op webshops, dat je een wensenlijst kunt aanmaken met je favoriete artikelen. Artikelen die je nog eens wil aanschaffen of die je heel vaak besteld. Dan hoef je niet meer te zoeken in de hele lijst, welke je de vorige keer ook alweer had besteld.

Met de plugin TI WooCommerce Wishlist kun je dit mogelijk maken op je webshop.

Plus punt: klanten kunnen eenvoudig artikelen aan hun lijst toevoegen, lijsten delen met anderen. En zelfs verschillende verlanglijsten aanmaken. Zo maak je het je klanten nog makkelijker in je webshop.

Min punt: Klant moet wel eerst een account aanmaken of een bestelling doen om de verlanglijst op te slaan. Heb jij uitstaan dat klanten een account kunnen aanmaken, dan werkt deze plugin niet.

4. Min and Max Quantity for WooCommerce

Ken je dat, dat je producten hebt die alleen maar met een bepaald aantal te bestellen zijn.

Je wil natuurlijk dat de klant niet minder kan bestellen, waardoor jij met een halve doos blijf zitten.

Met de plugin Min and Max Quantity for WooCommerce kun je precies aangeven hoeveel er van een artikel besteld kunnen worden. En dat er ook automatisch meegenomen wordt dat als je per 5 kunt bestellen, iemand nooit 7 of 8 in de winkelmand kan doen.

Plus punt: deze plugin is vooral heel handig als je een stuksprijs van een artikel wil tonen en niet de prijs van het aantal dat er in een doos zit. Een goede plugin voor als je een groothandel of zo iets hebt.

Min punt: maak de klant wel goed duidelijk dat de prijzen die je vermeld dus stuksprijzen zijn. En dat die prijs dus vermenigvuldigd wordt met het aantal dat de klant daadwerkelijk verplicht is om te bestellen.

5. Dynamic Pricing With Discount Rules for WooCommerce

Op een eenvoudige manier staffelkortingen toepassen op je webshop kan met de plugin Dynamic Pricing With Discount Rules for WooCommerce. Dus 10% korting als je er 5 besteld van een productcategorie.

Plus punt: je kunt zelf aangeven of je staffelkorting met een percentage of een vast bedrag is. En je kunt producten uitsluiten van de staffelkorting.

Min punt: de eerste keer was het even uitproberen wat de beste instelling is. Dus test goed of het er in de winkelwagen zo gaat zoals jij wil met de bedragen.

6. Extra Product Options Builder for WooCommerce

Soms heb je van die artikelen in de webshop waar je veel meer informatie wil weten van de klant dan standaard mogelijk is in WooCommerce. Natuurlijk heb je de optie van variabel product en kan je daarmee de klant een aantal keuzemogelijkheden geven. Maar met de plugin Extra Product Options Builder for WooCommerce kun je nog meer verschillende gegevens aan de klant vragen. 

Plus punt: de gratis versie is al heel erg uitgebreid. Je kunt de klant voor verschillende opties keuzes geven. Maar ook zaken als een datumprikker of tekstveld is met deze plugin op productniveau aan te maken.

Min punt: met de gratis versie moet je voor elk product opnieuw alles invullen en aanmaken. Dit kan tijdrovend zijn bij heel veel producten. Wil je dit niet, dan zal je de premium versie moeten aanschaffen.

7. Table Rate Shipping Method for WooCommerce by Flexible Shipping

Verzendkosten goed instellen in een webshop is voor de meeste website-eigenaren nog wel eens een lastig dingetje. Bij verzenkosten raad ik je aan om eerst goed op te papier te zetten wat verkoop ik allemaal en hoe wil ik dit gaan verzenden. Welke verschillende verzendmogelijkheden ga ik dan eigenlijk aanbieden. Zodra je dat voor jezelf duidelijk hebt, dan kan een plugin zoals Table Rate Shipping Method for WooCommerce by Flexible Shipping heel erg fijn zijn om te gaan gebruiken.

Plus punt: met deze plugin kun je verzendkosten instellen op basis van gewicht of aantal in je winkelwagen. Dus je kunt automatisch laten berekenen of de kosten voor een brievenbuspakket of voor een pakket berekend moeten worden.

Min punt: als je nog niet eerder met deze of een dergelijke plugin hebt gewerkt. Kan het instellen even lastig zijn. Belangrijk is om voor jezelf op papier te hebben welke verzendmethodes je hebt en wanneer je van de ene naar de volgende verzendmethode gaat. En vooral testen met een paar producten is heel belangrijk.

8. Checkout Field Editor (Checkout Manager) for WooCommerce

Zoals al eerder gezegd, kan er al heel erg veel standaard met WooCommerce. Maar soms heb je gewoon extra gegevens van de klant nodig bij het afrekenen. En dan is de plugin Checkout Field Editor (Checkout Manager) for WooCommerce een hele fijne optie. 

Plus punt: je kan net zoveel extra velden aan je afrekenpagina toevoegen als jij wilt. De plugin werkt erg eenvoudig en je hebt snel alles ingesteld. 

Min punt: Bedenk je natuurlijk wel: heb ik echt al die gegevens nodig van mijn klant. Want vraag je weer te veel, dan haken er misschien klant af voordat ze een bestelling hebben geplaatst. 

9. Bekijk Admin Als

Heb jij die vraag wel eens gehad van een klant: ik zie mijn bestelling helemaal niet terug in mijn account. Vooral heel vervelend als je downloads of abonnementen aanbiedt in je webshop. En je wil dan ook niet meteen de inloggegevens van je klant opvragen. De plugin Bekijk Admin Als biedt hiervoor een hele mooie oplossing. 

Plus punt: op een eenvoudige manier kun je aan de voorkant van je website zien wat jouw klant in zijn of haar omgeving eigenlijk ziet. Zonder dat je accountgegevens hoeft uit te wisselen. Hierdoor kun je sneller een probleem oplossen bij je klant.

Min punt: Je moet opletten dat wel weer terugschakelt naar je eigen account. Anders kan je raar staan te kijken als je niks kan doen aan de achterkant van je website. 

Welke plugin moet ik nu gaan gebruiken?

Er zijn nog veel meer extra plugins waarmee je je webshop in WooCommerce nog meer kan verfraaien of beter maken. Natuurlijk moet je met al die extra aanvullingen je altijd afvragen: Heb ik dit echt nodig?

Het is natuurlijk niet goed voor de snelheid van je website om zomaar allemaal plugins te installeren.

Zet bij elke webshop, waarin of waarmee je die ook maakt, altijd je bezoeker of klant centraal. Hoe duidelijker en gebruiksvriendelijker de webshop hoe eerder jouw klant een bestelling zal plaatsten.

Vraag je je af wat nu het beste bij jouw bedrijf zal passen. Plan dan een gratis Website spar sessie met mij in. Dan kunnen we daar eens rustig over praten.

Laat een reactie achter





Laura Loos

e-mail: laura@lauraloos.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Laura Loos
5.0
Gebaseerd op 29 beoordelingen
powered by Google
js_loader